Designbloggen

Et lite skritt mot bedre søkermotorsynlighet

av Stig Arild Berntzen | 13.03.2014 | Markedsføring

Mange lurer på hvordan man skal lykkes med søkermotoroptimalisering, eller enklere sagt, oppnå god «søkemotorsynlighet». Første skritt er å forstå hvordan søk fungerer. Denne videoen fra Google lærer deg det meste.


Det er tre ting som er verdt å merke seg fra denne videoen.

  1. Google er en datamaskin. Det vil si at den trenger struktur og data for å forstå hva siden den ser på handler om. Den klarer ikke å gjette seg til hva som er på bildene eller videoene dine og den forstår hverken ironi eller metaforer. Ønsker du å være synlig for et bestemt ord så bør du bruke det på siden.
  2. Google indekserer sider – ikke nettsteder. Det betyr at det er bedre å lage én veldig grundig og god side om det du ønsker å være synlig for enn å lage 15 halvgode. Det vil også si at det er smartere å se på det innholdet du allerede har og hvordan du kan forbedre det enn å fokusere på å lage nye sider om det samme.
  3. Google indekserer fryktelig mange sider. Ønsker du å være synlig for et ord som “forsikring” konkurrerer du med nesten 4,5 millioner sider i søkeresultatet. For søkefrasen “Rørlegger Kristiansand” har Google 229.000 sider å vise frem. Selv om du selger noe så på siden som “gamasjer” er det fremdeles over 111.000 sider som kjemper om synlighet for det ordet. Da holder det ikke å “lage godt innhold”. Du må lage helt FREMRAGENDE innhold!

Forstår du disse 3 faktaene har du kommet langt. Det handler stort sett om å hjelpe søkemotorene til å finne innholdet ditt.

^